August 12, 2011

Diploma aku Untuk kerja Panjat2.. :P

Halozzzzz peePl’S.
Salam satu Malaysia, salam ramdhan buat semua....
Ini Kad khas untuk KOrang, yang setia membaca ntahpape yang aku mengarut dlm Blog ni
Tadaaaaaaaaaaaaaaa:-


Ok entry kali ni nak citer2 skit pasal profesion aku la..... BTW raser korang dah tau aku ni keje ape kan? Kalu bacer enrty sebelum ni,Insyaallah tau la ape keje aku.. hehehehe. Ok aku nak citer skit ni aku kerje kat port, so all abaout health kat port akun other H.I (health inspector) la yang kene jaga.
Ade a few unit yang aku n my team kene jaga. Unit Vektor (nyamuk..especially) Unit food ( kedai2 makan sekitar port, konsaimen( kotak2 besi yang kapal titanic bwak) yang isi nyer makanan) unit perkapalan ( periksa segala jenis kapal, dari tongkang yg bwak ikan dari THAI,INDON n Vietnam) n other unit yg x la bnyak keje sgat.

Ok kali ni aku nak highlight untuk unit perkpapalan.....
Unit perkapalan ni terbahagi kepada tiga Bhgian la.. .
1) key in segala data & keluarkan sijil2 kesihatan ( opis work)...
2) periksa kapal ikan, kpal ni akn park di pelabuhan then aku ni pun g la pekse keadaan kapal bersih ke tak? Ader haiwan (pet) dibawa sekali ke tak? Ader yang sakit ke tak? Ader yang mati ke tak? Inalillah... itu la keje2 periksa kapal kecik@ ikan.
3) Panjat Kapal Titanic (aku panggil kapal Titanic sebb Besar masyaallah).....ok dlm semua bhgian, bhgian ni paling SCARY the Mary sekali. Sbb aku kene naik bot kecik yang laju nye smpai terangkat bhgaian depan bot tu bile dier meluncur laju kat Sg.sarwak ni. Then bot tu akan bawa kami ke kapal yang bakal kami periksa tu.Kapal Titanic ni tak boleh terus berlabuh di Dermaga(pelabuhan)..sebab takut dari Negara berpenyakit Endermik cth sakit : Yellow Fever.. (bukan sbb tu je, ade bnyak lagi yang aku kna pastikan kapal ni Bebas dari segala bende “sihat”) so aku sebgai health inspector ni pun haruslah make sure everything safe untk Titanic berlabuh kat pelabuhan.
2 bhgian kat atas tu aku dah cekap dah.. cume bhgaian 3 tu aku baru incharge dlm dua hari lepas.
Mule2 aku excited Giler nak panjat Kapal, actually bukan la panjat, ader la tangga... tapi kadang2 ader kapal yang kiter kene naik gune Monkey ledder (tangga tali) haaaa Kelasssss X keje aku...”mengucap bnyak2 sebelum aku panjat”.ok aper yang aku raser mase first day : Seronok la.. keje naik bot laju2 ni.....tapi biler smpai je kat Kapal Titanic kat tgah2 Sg . srawak ni, tibe2 meremang bulu roma aku...besauuuu gile kapal tu “ Nanti aku Uplod gambau ek”. Ni ke kapal yang aku naik... ish2.. maser nak pijak je tangga nak panjat kapal tu... bergoyang – goyang..Lemah Lutu aku kejap. Dah la tinggi boley plak dier goyang2 mmg getar la lutut aku GAYAT!!!!...
Biler smpai je kat atas... separuh jiwa ku pergi, mcm tajuklagu Anang tu... Penat nyer Masyaallah mcm daki gunung kinabalu. Ok Kat atas kapal ni la aku jumpe macam2 orang Korea,Filipina,China,Hongkong..and  etc. Actualy bergune gak aku layan citer Korea atleast tau la nak ucap time kasih kat Korea Captain tuh “kam sa ha mida”hahhahaaha confident je kan. Tapi English still la bhase perantraan mase urusan tu....Haaaa, berhabuk jgak la aku ckap...hahahhahaha.alhamdulillah dier paham aku ckap even berhabuk jap English aku hehehehe.
Yang seronoknyer aku nmpak dolphin maser nak turun dari kapal titanic tu... nak amik gambar takut nak lepas tangan dari tangga....tapi mmg terkezut dan keterujaan la..nmpak dolphin kat sg.sarawak ni..
Ok ujian yag kedua mase nak turun kapal Titanic ni...ha tangga yang menjunam tu aku kene turun...Giler gayat la.tapi buang jauh2 gayat tu...berpeluh-peluh gak la tangan aku mase tu.hahahhahahahahaha. But I Loooooooooooove This Job..


Ni la salah satu kapal Nyer :- Titanic



Haaaaa korang kelassss tak keje aku....kehekhekehkehkeh, orang belajar Diploma keje best2 duk opis je. Aku diploma panjat memanjat.... bukan senang kan nak keje skang.Diploma pun panjat2...hermmmm kene terima lah,dah ni sumber rezki skarang ni...heheheh
So hopefully sesudah je habis entry ni, selepas sembahyang korang....doa2kan la keselamtan aku bekerja ek....... aminnnnnnn
k.la smpai sini entry kali ni ..... nanti aku merepek lagi ok~ =P


l.o.V.e : Ikhwan Suhaimi

1 comment:

  1. suke aku dgor keje ko...
    ni kapal kontena ke? nape ko x wat aksi titanic skali? hahaha

    ReplyDelete