February 26, 2013

Bihun Goreng Singepure *sotong lebih


Hye & Assalamualaikum

Di sabtu lepas, bagai ada satu bisikan yang membisik  ke telinga ku.. "dah lama tak makan bihun singepure".. tibe2 perut pun bunyi2, minta disuap sesudu dua bihun singapore. Mane nak cari kat sini "sarawak" ... sepnjang jalan kedai2 makan kat sini xpernah jumpe la lagi. tapi kalau ada sila bagitahu ok.


So beginilah nasib seorang perantau yang mecari rezeki di negeri orang *gitewwww lah nasib. Aku memang suka bihun singapore ni, cume kat rumah "ipoh" jarang or maybe tak pernah rasenye.. mak buat, sbab mak dgan abah ni prefer yang asli.. tak layan sangat fusion2 ni. kalau homemade pun, kak yong aku yang buat... sebab dalam family die je pakar masak2 bende yang bukan asli melayu punye masakan. Aku suke die masak ayam masak sos tiram ala2 cina tu, haaaa lagi satu sotong masak dakwat sotong.. sedapp woi. ahhh rindu pulak air tangan kak yong.

OK apa pilihan yang aku ada.... masak sendiri je la, Nak kata pakar pun tidak, nak kata taktau pun tidak..menggunakan ilmu yang ada aku pun masak la sendiri. Aku belajar masak bihun singapore ni pun dari kak yong. Dan nak masak bihun ni pun bukannya susah... senang ya ampun.. abang2 kakak2 yang single mingle tu pun boleh beraksi dekat dapur dengan resepi ni.

cukup la mukadimah dan sejarah aku dan bihun singapore... mari masak pula.








Bahan2 :
  • Bihun kering satu bungkus : direndam hingga kembang
  • Bawang putih : 6-7 biji dicincang halus
  • Bawang merah : 5 ulas dihiris nipis
  • Kiub Pati ayam knor : 2 kiub
  • Lada hitam sedikit : ditumbuk halus
  • Sosej : ikut suka
  • Sotong : Ikut suke
  • Lobak Merah Sebatang 
  • Sawi  
  • Telur 2 biji
  • Garam & Serbuk perasa


Agak2 macam dah complete barang2 tu.. jum la masak2


Kekdah2 :

  1. Tumis bawang putih & merah tadi seketika 
  2. Masukkan kiub ayam tadi *dihancurkan sebelum masuk
  3. Masukkan lada hitam yang sudah ditumbuk tadi.. kacau seketika.
  4. Masukkan sotong dan sosej tadi, kacau sehingga air keluar dari sotong
  5. Masukkan garam dan serbuk perasa.
  6. Masukkan Bihun besera sayur tadi.. gaul sehingga sayur tadi layu.
  7. Pecahkan dua biji telur dan kacau sehingga telur tadi masak..
  8. Bile yakin telur2 tu dah masak dah kering bihun,... then tutup api ok !

Bihun Goreng Singepure 


Dengan kuantiti yang aku sebut dekat atas... korang akan dapat satu mangkuk yang besar untuk 4-5 orang punye tekak.

So bile dah siap masak, ape lagi marila kita makan .




*verangan makan dengan chopstick..iollss makan benda2 goreng je pndai makan chopstick, benda2 berkuah memang failed hakhakhakhak


Thanks for reading this entry

10 comments:

  1. ohhh! best la...dah lama tak makan...dolu-dolu kat pasar malam banyak :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. pasar malam??? owhh ade ek, xpernah nmpak lagi la kat pasar malam

      Delete
  2. sotong terlebih sudah lagi sedap lah, hantar sikit kat KA ni hehehe

    ReplyDelete
  3. adoi! knp time lapaq ni..hahaha..btw resepi yg sgt ringkat 1hari nnti nk buat jga cmni..tggu!hahahah

    ReplyDelete
  4. dengan menggunakan kuasa veto, aku akan menyuruh wife aku buat jugak bihun singapore ni. nak harap aku buat sendiri, memang takde rupa bihun la nanti, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi... "Veto" , buat je sendri.. tunjuk action skit kat wife.

      Delete
  5. Semakin garang gambar makanan awak..Cantik sekali!!!!

    Nampak menyelerakan...hehehhe

    ReplyDelete
  6. xde resepi baru dik ?? hehehe

    ReplyDelete