June 8, 2012

Mee Kari Pengubat Duka :(

Dah berminggu tak Huuuuuuupdate bLog ni..... maklum la sibuk skit.bile dah bekerjaya nih ( boley muntah skrang, muahahahha)

                      ASSALAMUALAIKUM & SALAM SATU MALAYSIA

OK la, selamat masuk bulan JUn...ermm bulan depan kite yang umat islam ni nk menyambut Bulan Ramadhan ataupun BUlan Puase....huhuhu terkenang ponteng puase mase kecik2 dulu, sebelum aku merepek dan meraban dgan lebih jauh lagi kite back to track. Seperti Wish aku tadi "selamat masuk Bulan JUN"..okkk selain menyambut umur korang yang makin kertu tu dalam bulan ni..ape lagi perayaan bulan JUN ni yg korang tau???....tetttttttttttttttttttt mase habis!! Ok maybe kat semenanjung kurang tau sebab tak sambut pun.... bile sesuatu bende yg takde kene mengene dgan kite, kite selalunye mengamalkan konsep ( ADE AKU KESAH??) so tak boleh la salah kan korang jugak kan kalau dah mengamalkan konsep cenggitu.


OK dekat Sarawak ni... 1st JUN la paling dinantikan.. SEbab??.. hek eleh, sebab CUTI UMUM la... so boley jimba2. huhuhuhu. OK 1st Jun & Second Jun ni adalah perayaan hari gawai. Ok aku explain sikit la tentang gawai ni(apa yang aku tau)... Sebab dan musabab gawai ini di sambut. Ianya disambut bagi merayakan atas hasil padi yang dituai (lebey kurang camtu laa.....) OK perayaan ini juga disambut oleh Kaum Iban sahaja yee..... bukan "One Sarawak" sambut. So ape yang mereka buat??? ok selalunye perayaan ni meriah kat rumah panjang, almaklum la kaum Iban memang terkenal dengan rumah panjang dan segala adat istiadat mereka yg tersendri. Aktiviti yang mereka buat (based on pertanyaan daripada kengkawan iban juge) adelah Ngiruppppppppp.... ape tu??? maybe semenanjung taktau. ok ngirupppp tu istilah bagi "minum". OK selalunye diorang akan minum Tuak... tapi skang ni, di dunia yang makin maju dan moden bnyak lagi minuman yang taraf2 Tuak ni. So semua pun boley.uhuhuhu.itu la sedikit sbnyak gambaran mengenai hari gawai.  :)

Dikala mereka bercuti, mengunyah Kepsi,mengunyah popcorn sambil mata tak berkelip memndang skrin panggung, bergelak tak hengat di jalan2, mencuci mata..dgan barang2 sale di Star mega mall..n wat so ever la. ALMALANGNYE nye aku tak cuti ( padan muke untuk aku ).. standby untuk menunggu kapal2 Titanic ni masuk sarawak....(sibuk je kannnn) tapi alhamdulillah takde pun kapal masuk..so dgan banggenye aku pun cuti la.hahhahaha.tapi cutipun tak kemana sebab standby kan..so kene stay je la kat rumah. TAPIIII nasib aku same dgan tiga lagi kawan aku, 2 nurse n 1 lagi M.A(medical assistant). diorang tuuuu Haruslah oncall kannn... mane tau ade yang nak terberanak ke,luka ke, hidung keluar darah ke.. ape2 la lagi.So aku kesian la tgok diorang ni...berbakti dikala orang lain sibuk bercuti ( jap2 bukan nasib  aku  sameee je ke dgan diorang......(-_-) ) .

Tibe2 timbul satu idea untuk aku ceriakan hati aku n kawan2 oncall yang lain. Aku nak masak n then makan ramai2 huhuhu. konsep berkelah gitu...haaaaa berkelah dalam klinik U'Oll, KAU MAMFU??? dikala bau ubat menyumbat hidung kami sedap dok mengunyah makan kan... Sgatttttttttttt membuka selera. So aku pun  tercari-cari la menu yang bleh nak makan ramai2..yang penting senang nak masak hahhahaha. So aku pun pilih la " Mee Kari Kakak dan Adik"...kelasssss ke idokkk name tu...hahhaha nak tau knapa??? nanti at the end of this entry i will let U know OKie... Now bace smpai berbuih dulu entry ni.So aku nak mengajor ni, gi prepare ape yang patut..pen ke...krtas ke..... mane yang maju skit tu I-pad pun boley.


JUM MASUK KELAS MEMASAK "MEE KARI KAKAK DAN ADIK"
(baca dalam nada doremon)













bile dah prepare je bahan2 kat atas ni... so ape lagi??? jum la masuk dapur....



kenapa gambar je..tak nak explain ke??? amboi hangggg ce sabar..aku nak bagi gambaran dulu baru senang paham.

Kekdah2 nye :-    [ penerangan mengikut nombor2 di atas ]

1)  Rebus ayam bersama Halia dan sedikit garam dan ajinomoto ( hingga keluar minyak )

2) Tumis bawang putih,besar,merah..dannnnnnn kayu manis serta bunga lawang .( sehingga naik bau )

3) Then masuk kan rempah kari ( sepatutnye gune serbuk tau....sbb dah takde,Bedal je la).goreng smpai                            naik bau

4)  Masuk kan air rebusan ayam  tadi bersama-sama kentang (air je,,,ayam kemudian).. biarkan ia mengelegak.

5)  Agak2 dah gelegak cenggitu masuk pulak santan, dan biarkan ia gelegak lagi sekali.then masuk kerisik pulak.(masukkan garam , aji & gula merah juga)

6) Masukkan ayam yang dah direbus tadi, beserta lobak merah tadi...dah nak dekat tutup api baru masukkan tomato bersama asam keping (2 keping cukup)    


So dah siap je Kuah..kite rebus la pulak mee kuning nye. cube korang cari kat gambar pertama tadi ade tak mee kuning???? xdak kannnnnnnnnn.... di sebabkan kedaifan kedai runcit kat kawasan rumah aku ni, Tiada jualan mee kuning. sekian~. so aku call la kawan aku yg oncall tu untuk sediakan mee nye.....Aipppppppppp bukan mee je, beserta air sarsi sejuk sekali..hahahhahahaha. So jum kite2 berkelah :-


Ceria tak Kami??
            
Itu lah KAMI...muke2 Oncall. kelassss tak we all makan2 dlm Klinik...korang ade?? hahahaha. tengok gambar kecik kanan bawah sekali tu...haaaaaa sambil layan sedut2 mee kari tu, kami layan Movie kat lappy..... menarik la sgattttt ~ ape2 pun memang Best walaupun 4 orang je. Al malang sekali En M.A kite ni kene refer Kes ke sibu mase kiteroang dok sedap2 makan tu.... so akhirnye tinggallah aku n due nurse tu je.... muahahahaha SPoiled betul la patient hari tuh ~ so sesudah anda menelan air liur melihat mee kari aku ni tamat la entry untuk kali ni... Bye


------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(  bukan bdak ni nak terang ke..asal name mee kari tu camtu ??? mesti x ingat???? saje la tu nak suruh org bace entry die???  PENIPU betul???? )

Hoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii nak terang arr ni.... amboi memain skit pun tak boley.
OK name nye "MEE KARI KAKAK DAN ADIK" sebabbbbbbbbbb itu kakak aku yang ajar..sebab tu aku bagi nama tu & aku ade ubah sikit2. PUAS HATI???? hahhahaha ape2 pun Selamat mencube ye..mane tau nak buat juadah berbuke puase ke... Open house raya nanti ke.. nak buat sedekah kat jiran sebelah menyebelah ke....kan3 SO cube jangan tak cube !! Bye2

* bile plak aku nak update blog lepas ni....

2 comments:

  1. pjg bebenor nama resepi tu.muahaha

    ReplyDelete
  2. Panjang kannn ~ saje nk bagi nmpak lain sikit, walaupunnnnn mee kari je :P

    * ape2 pun Hye IFA ~

    ReplyDelete