June 27, 2012

Kerabu Tomato Inspired By Mimi..gituuuuuu!


Hye & assalamualaikum

Haaaaa... nmpak tak bende alah kat atas tu, mesti korang dah sibuk meneka kan makanan apakah itu? sedapk ke? macam pelik je... Heloooooo sedap Ok, haaa dgan tak malu nye puji masakan sendiri.OK la dihari yang bahagia ni aku nak share satu lagi resepi yang mudah ringkas dan yang paling PENTING, ianya sihat ok.

Ok Nama hidangan kat atas ni ialah Kerabu Tomato, Ok2 untuk yang very der englihs tu :-


Mr/Mrs Omputih : Kera what?? bu what? kerab what??
( tak boleh nak sebut la konon )












Ok la untuk yang berkenaan korang boleh la namakannya Salad Tomato.Ok la kerabu tomato ni amat mudah dibuat dan sedap gile bebbbb. Dengan Malu nye,aku nak buat pengakuan yang aku tak tahu pun akan kewujudan Kerabu ni tau, ye la selalu nye aku makan kerabu pucuk paku, kerabu kerang, kerabu sotong & tak dilupakan kerabu tengkuk ayam hahhahaha. Tapi aku terperasan akan menu ni lepas aku tertgok status seseorangdi fesebuk mimi , die Huplodd gambar ni untuk Lunch die.. Mmg nmpak Ohsem la,So from that day aku berazam nak Buat jgak kerabu ni.

So aku pun google kerabu tomato,bile dapat je resepi aku pun try ingat2 la resepi die, Sbb tak complicated pun smpai nak print out bagai. So baru hari ni aku berkesempatan nak buat Kerabu yang Ohsem ni, Dah sedia Semua nak Masuk Dapur bersama aku untuk Menyiapkan satu resepi yang mudah bagai Membuka Tin Susu pekat manis di dapur anda tu. Ok Jummm


Sebelum tu kene la sediakan bahan-bahan nye dulu :-
  

BAHAN - BAHAN



Bahan2 :-

  1. Tomato 2 biji ( dibuang isi tengah & dipotong panjang2 : refer gambar kat atas tu )
  2. Lobak Merah separuh batang ( Dihiris halus2 dan panjang2 : refer kat atas tu )
  3. 2 cili hijau ( dimayang / dihiris halus )
  4. 1/2 Bwang besar ( dimayang )
  5. 2 biji bawang merah ( dimayang )
  6. Telur dadar sekeping ( Dicincang )
  7. Ikan Bilis yang dah digoreng garing ( ikut suke @ Gengaman hujung jari cukup )
  8. Sebiji Lemon
  9. Gula
  10. Garam

- Bile dah tersedia je bahan2 kat atas tu, so Jum la Kita buat Kerabu yang Lucious nih. -



Kekdah2 nye :-


  1. Masuk kan segala bahan - bahan ( 1-7 ) diatas dalam sebuah mangkuk
  2. Gaulkan bagi mesra
  3. Perahkan Lemon yang sebiji tadi, masukkan sedikit gula dan juga garam
  4. Gaulkan semula untuk meratakan rasa.
  5. Siap dihidang !

Haaaaaaa kan dah cakap Senang gile nak buat kerabu ni. Korang boleh la makan Kerabu ni bersama Chicken with balck sauce dan Nasi, Untuk yang " NO NASI2 " tu ratah cenggitu pun boleh. eh2 aku ada sebut pasal chicken with black sauce kan tadi...haaaaaa nanti Next entry aku Share ye macam mane nak masak resepi tu. Ok lepas siap je langakh2 kat atas tu, kerabu korang mesti akan nmpak Lucious dan Ohsem macam kat bawah ni OK.. or lebih Menggiurkan lagi dari bawah ni.


Kerabu Tomato





OK la, smpai sini je entry kali ni. Cube jangan tak cube yer...



* Nak buat kuih rasenye lepas ni.. tapi kuih ape ek?

16 comments:

  1. haaa yolah buat kt pantry! cemano nk masak telur dadar dgn ikan blis tu? aaa ce eksplen~

    ReplyDelete
  2. sedapnye..terasa ingin cuba esok:)

    ReplyDelete
  3. KEH3...SEDAP KANNNNNNNN...HEEEEE

    ReplyDelete
  4. terliur lah weh..hahaha....blh jaga muka ni..haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... sesuai untuk link kulit berminyak tu kan3 !

      Delete
  5. the 1st pic looks so yummy...deliciousss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Akhirnye muncul jugak regular komentar pasal entry2 makanan2 ni, sorang lagi yang kat atas ni. hehehehehe

      Bukan looks yummy je... tapi konfem.hahaha !

      Delete
  6. eee nampak sedap! nanti aku nak try ;D

    ReplyDelete
  7. bestnye..lapar...huhu~
    nk mntk tlg bleh? klik link header sy ni http://on.fb.me/Mp2hgO & like gambar tu..
    tq ea :D

    ReplyDelete