February 18, 2013

Buah Dabai ~


Hye & Assalamualaikum

Hye monday.. pfffffffffffffffffffft. hahah pahammmmmmmmm semua orang stresss hari isnin, sebab nak menunggu ke hari jumaat tu lame wooo.Tapi bile aku ckap stress di hari isnin ni.. ade plak nanti individu yang sensitip terlebih yang akan mengeluarkan statment "kita sepatut nye bersyukur,,, kita sepatut nye berfikir dari sudut positif, kita patut blablablablablabla" ok fine!! haha

OK untuk yang "keyboard warrior"macam ni...  bukan aku tak respect teguran or nasihat mereka2 ini.. cume sesetengah dari diorang ni ( BUKAN SEMUA ) bercakap hanya untuk menghentam or menjatuhkan.... X percaya?? cuba bkak beautiful nara/ post2 mengenai politik... bnyak gila "keyboard warrior" yang boleh kita lihat. Tapi aku suke baca komen2 dari "keyboard warrior" ni.. sambil kunyah jajan dengan air ribena... seronok weii. lepas aku baca hujah2 dari mereka2 ni... terus aku stalk FB diorang (yang mana tak PVT ) boleh la aku tgok post2 diorang.... apa yang aku dapat???? post2 diorang sgattt tak matured gedik,manja eyurkssssssss sgat ( lagi geli tgok DP ). Tak sama langsung dengan hujah2 diorang tadi. Tgok, orang2 macam ni la aku klasifikasi kan sebagai "keyboard warrior" ... nak ambil attention dengan hujah2 yang pelesu itu.

Ok enough pasal keyboard warrior ..



Jom kite hilang kan stresss dengan makan2 haha !

Ok kalini ni aku nak mengenalkan buah yang terkenal di seluruh pelusuk di bumi sarawak ini.... mungkin yang dari sarawak boleh memandang enteng entry aku kali ni.. sebab dah biasa makan.

Tapiiiiiiiiiiiiii... kepada sesiapa yang takpernah makan sila beri perhatian ok ! *especialy semenanjung mariiiii

Dia atas ini adalah sejenis buah.. iaitu buah DABAI/DABEI . Buah ni boleh diakatakan sebagai signature fruit sarawak la... sebab aku rase semenanjung takda... ke ada???. Yang bestnye orang kat sini (sarawak ) makan buah ni dengan nasi ok !! di ulang "nasi" !!... kau ade?? hahaha. Tapi ada jugak yang makan macam tu je.

Ok buah ni tak bolehla makan begitu sahaja, kene basuh la dulu then lepas tu baru makan.. OK SALAH!!. buah ni unik sikit.. buah ni kene masak dulu baru boleh makan.

Cara2 nak masak :-

  • Masakkan air hingga mengelegak
  • Masukkan dabai dalam bekas or mangkuk yang boleh tahan panas
  • Tuang kan air ke dalam bekas yang berisi buah dabai tadi
  • Tungu dalam 10min -15min.. *or boleh rasa buah tu, kalau dah lembut kira dah masak la
  • bila dah masak, Boleh la tapis keluar buah dabai untuk dimakan
Intresting kan buah ni !!  krik.......krik.....krik hahaha

Cara2 nk makan :-
  • Makan bersama kicap, siram dabai tadi dengan kicap
  • Makan dengan garam, lumur kan dengan garam
*rasa dabai ni : lemak2 tawar.... sebab itu lah kene makan dengan bende2 masin. nak bagi rase dabai itu naik.
* REFER gambar balik : korang boleh makan kulit and isi die sahaja.. kulit: warna hitam, isi : warna putih... biji tu korang jngan makan pulak, biji tu try campak belakang rumah... mane tahu tumbuh plak kan.

harga buah dabai ni dalam sekilo RM 7 .. tapi bile time mahal dia boleh jadi smpai 20-30 ringgit sekilo... kelasss tak??? hahaha

Ok la sampai sini saja BYe!!

Thanks for reading this entry ~

15 comments:

  1. benda apa ni?xpernh tgk pon..ok google jap..haha

    ReplyDelete
  2. serius KA x pernah makan & x pernah tau buah ni ... tq share ye

    ReplyDelete
  3. hai ikhwan

    Tak penah nampak lagi buah tu...
    kedondong tahu la....


    selamat berkenalan....
    saya dari blok TA tadi nampak komen kamu...singgah jap

    ReplyDelete
  4. buah dabai? serius, aku langsung tak pernah dengar. member aku yang dari serawak pun tak pernah sebut pasal buah ni, ai~..nak kena ketuk la ni. kalau ada dekat semenanjunga, mesti glamor dah.sebab takde la tu boleh jadik terkenal dekat serawak, hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn.. bende #rare haruslah pemes.. tapi rase die xla sedap mana pon

      Delete
  5. salam chef terhebat ikhwan suhaimi.

    Adoi ta tak penah lg jumpa buah tu.tq info.

    ReplyDelete
  6. comfirm remy tak pernah makan...baru first time tengok.....

    ReplyDelete
  7. kalau dtg kat sarawak boleh juga cuba nasi goreng dabai,cuma sesetengah warung atau kedai makan ada menu nie...isteri cakap sedap..sy tak tau sbb tak mkn dabai..lol

    ReplyDelete
  8. Nak kata sedap tak sedap mana la tapi boleh try benda baru

    ReplyDelete