July 10, 2012

Nasi Lemak HOmeMade OK !

Hye & Assalamualaikum

Hermmm.. setelah 4 hari tak Huppppdate, HohOhoHo.
Ade ke yang kesah kalau aku lama tak Hupdatee kannn,Ok la malas nak mukadimah panjang2. Di sebabkan aku dah lama Tak Hupdateee So Entry kali ni khas untuk penggemar2 Entry2 makanan aku.

Aku nak share kan satu lagi resepi,Yang sedap Ohsem,menggiurkan,memukau...haaaaaaa. SUmpah !.Hahahaha, kenapa aku berani cakap macam tu. Sebab, aku pasti "malaysian" suke gile makanan ni, Tapi untuk yang tekak2 British , london, amerika tu... Maybe takkk kot. Maybe Bread with Butter or maybe Croissant and a cup of coffee already Awesome for them kannn.

So seperti tajuk Di atas, "NASI LEMAK" mesti ade yang buat makanan ni sebagai menu pagi setiap hari anda kannnnn.( actually tak bagus, but sekali sekala takpa la. Tapi kalau aktiviti seharian kita tu dah berat macam buat satu banggunan aku rase ok je kot ). Ok kalau selalu nye kita akan cakap macam ni : "makcik bagi nasi lemak 3,"Makcik bagi nasi lemak 1",dan beberapa bungkus la kan. SO entry kali ni membantu korang untuk takperlu nak ke kedai nasi lemak macik ani, kedai nasi lemak pak awang, nasi lemak mak temah or nasi lemak sesapa je la. Tapi lepas baca entry ni Semua nasi lemak boleh datang dari dapur korang sendiri huhuhu.

Maybe ade yang dah tau macam mana nak buat nasi lemak ni kan .. ye la sebab campak2 je SIAPPPP!. Ok aku baru je buat nasi lemak ni weekend lepas, Aku buat sebab Bosan duduk rumah sorang2, aku fikir baik aku buat nasi lemak then bagi kawan2 aku makan. atleast dapat spend Time together2 kan3. ( Nasib Anak Perantau... SEDIHHHHHHHHHHHH)

Actualy hari jumaat lepas(Malam) aku dah plan nak masak dan bagi kawan2 aku makan, then aku pun pergi la terjah kedai runcit di Quartes yang aku tinggal ni.untuk beli Bahan2 ni :-

NASI LEMAK !!
( Bujang Style )



  • Kayu Manis : 2 batang ( ada kat dapur )
  • Halia : 2 ibu jari( ada kat dapur )
  • Bawang Merah : 5biji (ada kat dapur )
  • Santan : ikut sukatan beras  ( kedai runcit  )
  • garam : secubit rasa (ada kat dapur )
  • air : ikut sukatan beras (ada kat dapur )
Kalau korang perasan satu je bahan aku beli kan3..... Korang Silap,Sebab aku tak story lagi bahan2 sambal tumis telur aku lagi.. kita belajar satu2 dulu, biar lambat asal siap dan sedap !

Kekdah2 nak masak nasi :-  

  1. Basuh beras ( aku gune 4 cup / sebab 8 orang nak makan )
  2. Hiris halia bersama bawang merah ( bilas kayu manis  )
  3. Masukkan beras dalam periuk nasi ( masukkan 2 1/2 cup air & 2  santan )
  4. Masukkan pula hirisan bawang serta halia & juga kayu manis
  5. Pastu tekan "CooK"
[ Ingat ye, sukatan air dan santan mengikut jenis beras, Beras yang aku gune ni beras Thai so kene banyak sikit air tak boleh cukup2 je, sebab tu aku punye air dan santan : 4 1/2 cup walaupun beras aku : 4 cup sahaja . Ada beras, bile gune 4 cup beras die kena 4 cup air juga, kalau lebih air lembik la nasi U'Oll ]



Lepas siap je kekdah2 kat atas tu nasi korang harus la jadi macam ni !! hik3





Kembang Semangkuk Nasi aku...... ( periuk kecik la katakan )



Bile dah siap je nasi, mesti la kene ada Sambalnye kan3. so Next CLass adalah "SAMBAL TUMIS TELUR". Jum2 masak2.

SAMBAL TUMIS TELUR !!



Bahan - Bahan :-
  • 1/2 genggam,Udang kering di tumbuk ( sepatutnye belacan tapi maklum lerrr... Takda )
  • 5 biji,Cili Merah di tumbuk
  • 4 biji,Bwang merah di tumbuk
  • 3 biji,Bawang Putih di tumbuk
  • 1 biji,Bawang besar hiris je
  • 1 gelas air asam jawa (takperlu pekat sangat air asam jawa tu, sekadar ada rasa masam )
  • 3-4 sudu,Cili Boh
  • 2-3 sudu,Sos Cili
  • ikut suka,Gula
  • ikut suka,Garam
  • ikut suka,Ajinomoto.

Dah ada semua barang2 kat atas???? ok kalau dah ada bagussssss . Tapi tunggu dulu cube korang scroll ke atas balik, aku nak buat sambal tumis telur kan??? tapi kalau perasan aku tak sebut pun telur kat bahan2 kat atas kan.OK aku lupe nak tulis hahhahahaha. OK sebenarnya sebelum buat sambal tumis telur, telur harus direbus dan digoreng terlebih dahulu.Tak Paham???? ok2 cube jeling2 gegambar kat bawah tu, kalau tak paham jugak..... no komen la.

Direbus --> Di Goreng

Hasil :-

                              
                             Siap Di goreng !! ( walaupun ade cacat dan cela disitu )

OK kalau dah siap sesi goreng mengoreng itu tadi, Jum la kite terus ke Agenda kita yang sebenar... " Sambal Tumis "

Kekdah2 nye :-
  1. Gune minyak goreng telur tadi je
  2. Tumis Udang kering sehingga garing
  3. masukkan bawang putih,bawang merah & bawang besar. tumis sehingga naik bau.
  4. Masukkan pula cili merah yang di tumbuk. tumis sehingga agak garing
  5. Masukkan Cili Boh. goreng sehingga pecah minyak.
  6. Untuk mengelakkan gorengan  hangit, masukkan air asam jawa dan biarkan ia mendidih
  7. Masukkan Sos, serta garam, gula, ajinomoto.
  8. agak2 dah masak sambal, boleh la masukkan telur2 yang dah digoreng tadi.Gaul seketika dan tutup api.
  9. Siap untuk dihidang


                       





 Ok 2 gambar diatas, sekadar Gambaran proses nak masak  Sambal Tumis Telur.


Senarai Menu Yg aku masak weekend lepas :-

  1. Nasi Lemak sambal Tumis Telur
  2. Ayam Goreng Kunyit
  3. Agar2 Milo


Baru satu je hidangan yang aku share kat sini, ade due lagi... yang due lagi tu esok2 la ek ~ hehehehe. Entry ni pun dah pnjang cam Novel.Takut korang Muntah pulak Baca.

Ok dah penat baca, Jum kita lihat ape yang jadi last weekend :-
( Ni Lunch Hour walaupun menu breakfast, ye la aku masak start pukul 8, siap dalam jam 10 camtu. then baru la aku packing2 bawak pergi Klinik untuk di Lantak semahu-mahunya )






Nasi Lemak Sambal Tumis Telur + ayam Kunyit

Bile suapan pertama yang menerjah dalam mulut aku, Serius teringat Mak... Mak punye resepi kan, adui homesick nye. ( ikhwan sabar, raya tak lama lagi  (=,=)  )



2



Suke Tengok Diorang Makan ( diorang ni muke2 Oncall [ kene stay Klinik walaupun Weekend] sebab tu aku masak untuk diorang ni, kesiannnnnn punye pasal ]

Adik Abang

Perebutan Berlaku

Jemput Semua !!

Haaaaaa Penat tak Tour Entry aku kalini, Yang Maha Panjang... huhuu. OK ape2 pun aku harap korang dapat cube la ek. Dan ade due lagi Resepi yang belum aku Entry kan iaitu Ayam Goreng Kunyit & Agar2 Milo. Ok la jumpe lagi byeeeeeeeeeeeeeee !!


Aku akhiri Entry kali ni dengan gambar yang boleh buat korang Tidur Malam dengan Lena nya....

Sile Muntah sekrang.  (^_^)/


Haahahahhahaahahahahahha..... Sekian ! (@-@)

26 comments:

  1. waaahh ! sedapnya.. :) kita follow awk.. :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap ke???? hahahah
      Realy.... hik2 terharu gile nih.

      Delete
  2. Perghhh!! dh lah ttgh lapaq..haha..pndainya buat!! antr sepinggan...haha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK, kluar penang die... hahaha. Jauh sgat nak antar.. nanti raya saya balik semenanjung boleh la ~ Huhuhu

      Delete
  3. phewwwww gamba tak menahan weh . meleleh air liur

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nah tisu, lap air liur tu.... hehehehe

      Taktau sedap ke tak, BTW Thanks for Joining Me here OK!

      Delete
    2. laa . tisu je ke? cube le bagi nasik lemak berlauk. hahaha

      oh sama2. salam ukhwah :)

      Delete
  4. salam....salam kenal
    dari
    Tirana aduka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Firstly, nama awak Sgat OHSEM.. hik3

      Salam kenal Tirana Aduka ( oh ohsem nye nama "mata berkaca-kaca")

      Delete
  5. adui.. pagi2 tgk gmbr ne..lapar pula..huhu.. boleh try ne nnti resepi ne hehehe..

    Ingat tak lagi??
    http://misszberceloteh.blogspot.com/2012/07/wordless-wednesday-ingat-tak-lagi.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha.... sekarang ni sila ke gerai nasi lemak cik bedah or cik senah, esok2 boleh buat sendiri yer !

      *Thanks Miss Berceloteh ( perghhh nama hebat, kalau apply kat melodi or Galaksi ni konfem sign contract terus...hehehehe)

      Delete
  6. wah salute ! hebat nyer nasi lemak orng lelaki ni! but saya biasa x bubuh kulit kayu manis for rice n kkd halia pun x bubuh. Apapun resepi masing2kan. Salam kenal n dah follow you yek 62 !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Resepi mak.. bukan resepi saya pun hehehe. TTg bubuh kayu manis mak saya kata nak bau die.. yang halia tu, untuk lawan lemak santan. ntah lah... saya ikut je.

      *BTW thanks Follow, i'll follow u back ! "kesuma Angsana" perghhh lately ni follower2 semua nama gempak2. !

      Delete
  7. wow pandainye masak nasik lemak.. salam perkenalan..... kite follow...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, bukan pndai tapi tahu je.... kalau pandai konpem2 dah pegi audition master cep huhuuu!

      Salam kenal. i'll follow U back~

      Delete
  8. eiiihhh sakit pulak hati kite niiii... sakit jugak perut kite ni.. lapaq

    ReplyDelete
  9. sedap wooo...(nak suruh buat selalu! blink2).....
    aku plg suke part muke2 oncall yg sangat kesian! hahahaha..
    mggu ni xde menu ker? kiddin'.

    p/s: nama aku ni gempak x?

    -Anonymous

    ReplyDelete
  10. hebat la ko wan.siap bg org mkn lg.mesti byk org suke ko kat sne kn kn?haha.btw,good job

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat lagi ang apiq, ala bukan satu kampung pun bagi makan setakat rakan sekerja je ~

      Delete
  11. amboi, sedapnye
    tbe2 rase lapar balik
    >_<

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sedap???? sedap ke??? hahahhaha
      Sile buat yer Cik Natasha tak susah mane pun. :)
      (siap je , bak mai sepinggan Ok)


      *Thanks alot for be My 70 !

      Delete
  12. singgah sini ..wah pandainya masak.. Bw dr segmen blog jal tp tak join pun segmen tu..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Xpndai pun, kalau pndai dah bukak restoran sebuah..muehehehehe.
      Realy?? Sama2 kite bersegmen ye :)

      Delete
  13. meh transfer pkb bintulu la wan...syoknye ujung minggu ada org bwk maknan kt ofis..

    ReplyDelete