November 9, 2012

Marble Cake Bonda


Hye & Assalamualaikum

Disempena hari Jumaat yang Mulia ini, penghulu segala hari katanya.. aku nak wish selamat Hari JUmaat untuk semua.* yang lelaki2 tu.. jngan pakat tidur lunch hour nanti.

Ok la harini nak sharekan satu lagi resepi yang mudah , senang nak mamp.., yang boleh dibuat oleh semua golongan masyarakat. Resepi nye ialah Kek Marble. Simple kek.. tapi sedap, untuk minum  petang ke, kudap kudapan memalam bute ke ( oh My ).. kek kau jadikan kudapan??? hahaha... dan sebagainye.

Ok marble cake ni, mmg boleh dikatakan selalu ada kat rumah aku tu, sebab mak aku yang rajin sesangat nak buat kek ni... ye la, mak aku kan aktif perstuan marhaban,kaum ibu, itu la, ini la... setiap perjumpaan tu akan ada satu sesi yang dipanggil "potluck"( bawak makanan sorang sikit..then sharing is caring ). so bende yang senang mak aku nak buat adalah kek ni.. so secara tak langsung anak2 dia ...jap2 correction anak dia yang SORANG ni yang selalu jadi assistant buat kek ni...( tensii ). aku nak makan je, malas nak buat...arghhhh. So bakat aku mule tercungkil dengan setiap kali bantuan yang tak berapa ikhlas aku bagi .. kira berbaloi gak la, aku menjadi individu paksa rela buat kek ni dulu. * info : lagipun mak aku tak suke kek beli, die suke buat sendri.. sebab kehalalan nye terjamin dan kebersihan nye juga terjamin.. ye ke???? aku sebagai anak muda yang berpikiran bebas macam tak leh terima sangat statment tu.... tapii dipikir-pikir balik macam ade betul gak. tapi depend la kannn.

So memandangkan raya haji lepas aku balik semenanjung , Hoyehhh ! so mak aku kata kuih tak berapa ade, so mak aku dengan bangga dan angkuhnye : " ewan mak ade beli bahan2 buat kek, kamu pergi buat.. buat tambah2 kuih kat rumah ni untuk raya haji ".. what??????????????????. aku baru terpikir nak jadi biawak hidup kat rumah cuti2 ni, tetibe kene buat itu ini. Ini tak leh jadi aku dengan kurang ajar nye : " ermmmm ... ok". gile nak berdebat dengan mak aku, tak bau syurga la korang.





SO jum kite tgok bahan2 yang mak aku beli :-


  • Tepung naik sendiri    : 250 g
  • Gula kastor                : 230 g
  • Planta                        : 250g
  • susu pekat manis        : 6 sudu 
  • Esen vanila                : satu penutup 
  • Serbuk koko             : suka hati ( nanti aku cerita )


Kekdah2 nye... :-


  1. Ayak tepung terlebih dahulu
  2. Pukul/gune mesin tu je.. planta dan gula kastor sehingga kembang/warna aduanan : kuning pastel
  3. Sambil pukul tu, masukkan telur sebiji demi sebiji
  4. Masukkan esen vanila dan susu pekat tadi, ukul sekejap sahaja. lepas tu berhenti
  5. Stop guna mesin, ambil senduk ape2 kat dapur tu, untuk kita gaul kan tepung kedalam bancuhan tadi. gaul dengan satu arah ok..( ikut arah jam / lawan jam ).
  6. Bila adunan dah sebati, bahgikan kepada 2 bahagian.
  7. Ambil satu bahgian tadi, untuk diletakkan serbuk koko.
  8. Letak serbuk koko sehingga warna koko pekat.SO sekarang korang ada dua warna adunan. Satu kuning dan satu lagi koko.
  9. Sediakan loyang/tempat bakar kek, sapukan planta di dalam loyang bagi mengelakkan kek anda melekat dengan loyang. dan panaskan ketuhar.Actualy aku pkai ketuhar spesial zaman jepun dulu. yang bulat tu (nanti tgok gambar), so takda setting.. just panaskan 15min before bake. kalau pkai ketuhar mahal korang tu,set kan dalam 170-180degree.. jangka masa, aku tak sure.. kene sentiasa tgok la kek tu.
  10. Untuk dapat design marble pada kek korang tu:
    *Ambil satu senduk adunan warna kuning dan tuang ditengah2 loyang..
    *Ambil satu senduk adunan Coklat dan tuang diatas adunan kuning yang dah diletak sebelumnya
    *Dan ulang kaedah itu smpai habis adunan tadi.
    * kalau tak paham nanti tgok gambar ok !
  11. Then siap !



Gambar kanan paling bawah tu : Ketuhar bulat, maybe korang tak pakai dah kot... tapi berjasa woo dekat family aku.. dah berapa mulut yang makan kek mak aku..hasil dari ketuhar tu







Haaaa ni lah kaedah selang seli aku cakap tadi.. ade paham?????








Kekecohan yang berlaku...








Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa... siap dah Marble Cake korang !



Bile aku terpikir nak buat entry tentang kek ni, aku terus ... Verangan master cep,....

tadaaaaaa plating yang tak semenggah dari aku :)





MARBLE CAKE by ikwan Suhaimi



ok la sampai sini je entry kalini, thanks for yang menunggu entry marble cake ni... Leb U lah  :)

BYE !
*lepas ni nak kongsi resepi nasi ayam bujangan  :)




15 comments:

  1. plating tu nampak malas jer nak buat comel2 skit..
    kek nampak macam sedap dah boleh utk diceuba..

    ReplyDelete
  2. oven bulat tuh masa thn lepas bru buang k sb rosk. kalau tak sama lah kita guna oven tuhhhh ;)

    sedap ni..boleh try minum ngn teo nipis2 msti sdp hehe
    tgn u berbakat ni tgk pic last wah cntik mmg boleh masuk masterceppp ;D

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa... ingat saya sorang pkai haha :)

      Berbakat ke??? hahahaa ;P

      Delete
  3. wow sedapnyer!kalau senang gini,bolehlah aku tunjuk skill dekat wife aku nanti, baru dia tau langit tinggi rendah, hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senag kan???? so ape lagi sile berlagak kan diri depan Wife anda hahaha ;P

      Delete
  4. haa akan dh ckp buat kek..yeahh!! simpple blh buat..haha

    ReplyDelete
  5. wah sedap tu n cantik gebu kek u dear !

    ReplyDelete
  6. telur lupe ek nk tulis brape biji ?

    ReplyDelete