October 23, 2012

Ketam Goreng Cili persis kedai seafood ~ :P

Hye & Assalamualaikum


Seperti dijanjikan enrty sebelum ni, aku nak SHOW OFF resepi seterusnye, yang senang nak Mamp.. tapi sedap giles.#ketam kot, mmg sedap la...(sape alergic tu, sile tengok dengan berair mata  ) ;"I. 

Btw siapakah aku untuk memberi resepi?? actualy bukan nak memberi resepi, tapi nak sharekan ape yang masak... itu sahaja, sebab aku bukanlah Chef,Master cHef or Chef celebrity. sekadar sahring is caring. ye la aku harus buat statment cenggini.. takut2 ada yang kata aku ni " Foyo nak Mamp" "bajet Giles".. oh no,no itu bukan lah aku* ye ke??? hahaha. ye la mana la tau ape yang aku kongsikan ni dapat menjadi panduan dan dorongan untuk korang ke jalan yang benar.


Ok la aku nak sharekan resepi Ketam goreng cili* hello itu semua orang tau la... masuk cili goreng skit2 siap. Yeeeeer saya tahu anda pndai dan bijak sana. seperti yang saya cakap saya hanya berkongsi.SO sebelum masak2 harus lah sediakan bahannye dulu kan3?



  • 6 ekor ketam 
  • sebatang serai dihiris halus2
  • Halia sebesar ibu jari dihiris halus2
  • Bawang merah 2 bijis dihirs halus
  • Bawang putih 2biji dihirs halus
  • Bawang holland 1/2 dihiris halus
  • Cili boh/giling 3sudu besar
  • Telur 2 biji
  • Carrot 1/2 di hiris nipis memanjang (macam dalam gambar )



OK bile dah ada je semua bahan2, meh kita berfikir bagaimana nak mengolah kan bahan2 mentah ini untuk dijadikan hidangan yang mampu membuat kan anda menjilat jari apabila menyantap nye nanti.


Kekdah2


  1. Goreng Ketam sehingga masak, lepastu toskan minyak dan ketepikan ketam sebentar
  2. Minyak ketam tadi, dibuang/disimpan 3/4 tinggalkan kuantiti yang cukup untuk menumis sahaja.Tumis serai terlebih dahulu, selepas tu baru masukkan halia, bawang merah, bawang putih dan bawang holland. tumis hingga naik bau
  3. Masukkan cili boh tadi, tumis sehingga garing/ pecah minyak
  4. masukkan garam,serbuk serbuk perasa sedikit.
  5. Kuat kan sedikit api, pecahkan 2biji telur tadi kedalam tumisan, kacau laju2 bagi hancur.bile dah nmpak agak masak telur, sile perlahan kan api
  6. masukkan ketam gaul hingga sebati.
  7. sebelum tutp api, masukkan lobak merah tadi gaul sehingga mesra dan tutup api.
  8. Siap untuk dihidang

Senangkan??? bagai memberus gigi dipagi hari. tapi percayalah lah hasilnye.. mak haih sedappppp !*alah ketam, masak ape pun sedap. yeerrr saya tau..


Nak tengok hasilnye???

-
-
-
-
-
-
-


Ketam Goreng Cili persis kedai seafood ~ hahahaha



Inilah hasilnye, setelah korang campak2 bahan mentah dalam kuali itu tadi.... Ape lagi, geledah peti ais anda , cari ketam2 yang ada..sile masak cenggini OK.

AKu ratahje ketam ni bersama housemate sambil, tertekan menonton JULIA @ TV3. rase nak sepak2 je Laki si Julia kuang ajak..gile. Nyampah dengan tahi lalat mak si izwan tu.... *hanya 15minit licin TAK PAHAM !!

OK la aku nak out dah ni, nak settle kan few kerja sebelum nak balik semenanjung Besok..yehuuuuuuuu cuti for 2 weeks. Yeay !!! bye2 sarawak, welcome Semenanjung  :)



SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA KAWAN2

(@___________________________________@)

22 comments:

  1. sedapnyer, kalau KA guna cili api sebab en hubby suko podeh2 hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Walawehhh betul2... tapi sini susah cari cili api. bnyak cili masak je.

      Delete
  2. baru lps mkn ketam td..haha..nyum3.....

    ReplyDelete
  3. salam bro,
    Cheff kita kalau menyajikan masakkan memang Terbaik..

    Teruskan. Ta menyokong blog Cheff ikhwan suhaimi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eeeeeeee ape Chef2 ni? hahahaha #sorok muke blkang bntal.

      TQ so much TA~

      Delete
  4. sempat lagi memasak sebelum berangkat! sedap memang sedap, tapi tula, ketam leceh sikit nak makan...

    ReplyDelete
  5. Replies
    1. Sedap ke???? hahahah, kene la try baru tahu :)

      BTW tengs Follow ihikihik #maluuu ,tunduk Muke :)

      Delete
  6. Berbakat memasak ..cayalah!!!
    Nampak sedap!!

    ReplyDelete
  7. salam cheff.
    Menantikan post terbaru dari chef terhebt.

    ReplyDelete
  8. Salam, tq for sharing the recipe...memang terbaik,,,blik ni nk cube mask plak...slalu ketam mask lemak cili api jer..smpai belemak la badan mkn... :).kali ni try this recipe plak...wish me luck...

    ReplyDelete
  9. tumpang tanya. ketam tu nak goreng pki kunyit garam ke goreng kosong jer

    ReplyDelete