April 2, 2011

Aku dan Kamu juga hipokrit ;]

" Yer ker? " ini mesti soalan yang korang tertanya - tanya... biar saya kongsi kan sedikit pendapat(sikit la sgtttt~)

sya bagi tahu bila korang2 ni( dan saya skali) berhipokrit :~

1) bila saat anda mempermainkan cinta .
2) bila anda sibuk berfalsafah dan menasihat orang
3) bila dlm politik
4) bila anda merokok

sebelum tu, hipokrit :
kepura puraan , cakap tak serupa bikin lebey kurang cam tu arr

semua ni berdasarkan permerhatian terhadap kawan2 saya ,public dan kesedaran diri sendiri juga(saya tak kata saya hipokrit..)
ok point pertama tadi mempermainkan cinta :

(1) Bila kita terima seseorang hanya kerana terpaksa, bila keadaan sekeliling memaksa. Dalam hal ini si hipokrit sebenarnya dalam keadaan serba salah jika dier tak menerima si hipokrit ni akan berasa kesian.bila si hipokrit menerima cinta tuh jadi la dier seorang yang benar - benar hipokrit.
[ dalam keadaan ni, si hipokrit ni better bagitau pada awal lagi apa yang dlam hati tu.Jangan nak gedik ckap camni " ish aku tak ley la..kesian dier tau,tapi aku memang takda hati kat dier ". better ko fikir apa akan jadi kelak bila ko dah jumper soulmate sebenar, aper ko nak ckap kat orang yang ko "KESIAN SGAT NI"...haaaa pikir2 yer ]

(2) Bila kita mencari cinta itu hanya kerana kita tak mahu keseorangan bukan la kerana ikhlas untuk bercinta.Cth :(selalu terjadi dlm hidup student...especialy college student).Adat la hidup student berpuak - puak/berkumpulan/sek2 dio(bhaser kelantan), bila berkumpulan macam ni perasaan iri hati sometime terjadi biler kawan2 lain dlm kumpulan dier semuanya sudah berkasih tinggal si hipokrit ni tidak berkasih(X laku ker...hu3/mgkin malu kot).ok muler la si hipokrit mencari teman yang raser nyer boleh dijadikan kekasih hati.tapi malangnya kekasih itu hanya la dijadikan sebagai pelakon extra di dalam hidup sebagai peneman jika kawan2 tiada di sisi.
[ ermmm aku sebenarnya malas nak comment pasal ni..tapi aku comment la skit,hello tolong la fikir perasaan kekasih/pelakon extra tu skit..jgan senang2 nak lukakan hati orang hidup kita tak selalu di atas mgkin esok lusa GEDEBOOOOK ke bawah...fikir 2 yer ]

ok point ke 2 bila kiter sibuk berfalsafah dan menasihatkan orang :

(1)Dua perkara di atas ni kita harusla sokong, benda baik lagipun....
tapi ia akan jadi hipokrit biler wujud nyer "Orang2 yang Bajet bagus" . sibuk sungguh dengan falsafah dier :"kita hidup ni perlu la .... itu,ini" sedang kan diri sendiri orang sekeliling boleh gelak.
[ spt yang saya cakap boleh untuk berfalsafah tapi berpada - pada ...takut nanti orang cakap : "simpan jerla falsampah ko tuh" setepek kener ]

(2)ni juga adalah sifat yang baik, islam kata,(bukan orang kata) sifat2 Mahmudah..(sifat yg X baik : Mazmumah....ilmu sekolah agama rakyat dulu kot~ ) kita di dunia ni haruslah nasihat menasihati tapi kita haruslah buat apa yang kita cakap atau lebeh baik dari apa yang kita nasihat tuh.kalau diri sendiri pun.... terencat(lebey kurang orang dinasihatkan).
[ perbaiki diri sendiri sebelum naishatkan orang.. sebab takut nanti orang akan cakap " ko pun samer beria nak nasihatkan orang" (pastu tak dapat terima kenyataan nak gado plak)... huhu fikir2 kan ek ]

ok point ketiga ni sensitif sikit , bila berpolitik :

mgkin perkara ni terjadi bile kita terlampau taksub akan "sesuatu".. tapi dunia politik mengamalkan : it's up to U which one u should choose...paperla i'm not intrested in politic actually, ni sekadar permerhatian saya sendiri la. pihak yang beria - ria kutuk pihak yang satu ni...padahal nanti makan gaji dengan pihak yang dikutuk,ermmmm camner tu ek? ( maksud pihak : paham2 sendiri ..x mau sentuh sensitiviti mana2 pihak )
[ saya raser la biler kita ni berpolitik lebih baik "pilih dan diam" takperlu nak emo lebey sebab takut orang lain akan kutuk belakang jer biler terjadi "bender di atas" tadi. terus terang saya ckap pilih la pihak maner yang kamu suka tapi kiter sekadar menyokong dalam kertas "pangkah dan diam" ..sekadar pandangan]

ok point keempat bila anda merokok(saya bukan perokok)hate smoke came from your Mouth :

saya sebagai student kesihatan pelik melihat perokok yang sekelas dengan saya( padahal student kesihatan). beria buat tajuk assignment itu , ini tentang keburukan merokok tapi sambil taip assignment rokok tak lepas kat jari tuh..aper cer..hahahah ikut suka kamu la ( jgan marah yer kawan2...syang korang)<-- hipokrit ker? hahahahaha
[ mgkin satu kenikmatan yang perokok ni harus kecapi setiap hari dengan rokok it's up to U la smoker .. nak kering dah nasihat orang yang merokok ni....hipokrit : bila dah tau akibat tapi still bua ]

ok2 nak tambah lagi satu....
Point bila kita memandu :

"amboi sedap jer ko potong macam tu...agak2 arr orang lain pun nak cepat gak"
" selamber jer masuk..dengan tak bagi signal nyer"
(macam biaser dengarkan ayat ni)
[ beria nak maki orang itu, ini, padahal tak sampai beberapa minit pastu kita pulak yang buat.,lawak pun ader... so pastikan anda pandu dengan betul okie ;) ]

KESIMPULAN : kita hidup ni memang senang untuk bercakap dari melakukan..."aku tak suka orang yang hipokrit benci la itu la" tapi adakah anda bukan hipokrit...kat mana - mana pun secara sedar tak sedar kita akan hipokrit. kita ni mungkin tak boleh nak lari hipokrit ni kot...itu jer kot penat,panas la curah idea petang2 nih....

"Yang baik tu datangnya dari allah S.W.T yang buruk dari kehilafan saya sendiri"..
(dah macam ucapan perhimpunan pulak)

4 comments:

  1. thanX acIed.. keep on read n follow my blog K~

    ReplyDelete
  2. Haha..makan hati baca statement ko nie...sentap hati mak nak..tp aku setuju sgat2 esp bab politik, falsafah & rokok...aku x ambik cakna sal cinta..sori..k

    ReplyDelete
  3. mcam tak biaser sentap menyentap mu ni pareh~
    ikut mu la mu nak setuju yang maner pun...sekadar berkongsi pandangan..."sharing is caring"

    ReplyDelete